Stowarzyszenie Kierowców Aplikacji – nowa siła w walce o godne warunki pracy

Redakcję portalu „Na Aplikacji” o działaniach lubelskiego Stowarzyszenia Kierowców Aplikacji poinformował Tomasz Wójcik – jeden z jego inicjatorów i aktywnych członków. W przesłanym do nas komunikacie opisuje kulisy powstania organizacji, która ma być realnym narzędziem do walki o prawa kierowców pracujących na platformach takich jak Uber, Bolt czy FreeNow. Jak podkreśla – nie chodzi o medialne wystąpienia ani chwilowe zrywy, ale o budowanie struktury, która będzie w stanie reprezentować nas w rozmowach z politykami, administracją i – w końcu – także z samymi „aplikacjami”. Oto pełna treść jego wystąpienia:

Zgodnie z zapowiedziami, w dniu 7 kwietnia 2025 r., podczas protestu kierowców pod Areną Lublin, założyliśmy Stowarzyszenie Kierowców Aplikacji. To odpowiedź na realne potrzeby naszej społeczności – jeśli chcemy skutecznie walczyć o lepsze warunki pracy w aplikacjach, potrzebujemy oficjalnej reprezentacji. Jasne jest dla nas, że ani przedstawiciele Bolt, Uber czy FreeNow, ani instytucje państwowe nie zasiądą do rozmów z przypadkowymi osobami – nawet jeśli są one popularne w mediach społecznościowych.

Nasze zasady działania

Stowarzyszenie Kierowców Aplikacji

Ustaliliśmy, że podstawą naszej działalności będą:

  1. Organizacja
  2. Rozmowy
  3. Strajki – tylko w ostateczności

Nie jesteśmy przeciwko mieszkańcom miast, nie chcemy utrudniać im życia. Naszym jedynym przeciwnikiem są same aplikacje. Również wobec polityków wyciągamy rękę z nadzieją, że nie będą bronić interesów zagranicznych korporacji, gdy obywatele ich kraju zmuszeni są do pracy na warunkach przypominających współczesne niewolnictwo.

Aktualny status

Na dzień 22.04.2025 r. Stowarzyszenie jest w trakcie rejestracji. Trwają ostatnie poprawki w regulaminie, po czym uzyskamy wpis do ewidencji, numer NIP i REGON. Następnie otworzymy konto bankowe, aby rozpocząć pierwszą zbiórkę na materiały promocyjne – chcemy dotrzeć do jak największej liczby kierowców.

Mimo że czekamy na formalny wpis, już działamy. Planowane jest spotkanie z Posłami na Sejm RP oraz Członkami parlamentarnego zespołu ds. obrony kierowców. Liczymy na jego poparcie i przeniesienie naszej sprawy na sejmowe sale. Nasz głos nie może być dłużej ignorowany.

Zachęcamy do dołączenia do nas na Facebooku oraz wypełnienia formularza na stronie WWW. Strona jest w budowie – sukcesywnie pojawiać się będą nowe informacje i narzędzia umożliwiające kontakt między liderami z różnych miast.

Stowarzyszenie Kierowców Aplikacji

Nasze postulaty

1. Egzamin z wiedzy o przewozach „TAXI” i podstaw podatkowych

Chcemy, by wprowadzić obowiązkowy egzamin w języku polskim – również dla kierowców z Ukrainy, którzy poparli ten postulat podczas spotkania. Nie chodzi o wykluczenie obcokrajowców – chcemy wykluczyć osoby nieznające przepisów, nieczytające znaków drogowych, nieumiejące się przywitać. Egzamin ten powinna bezproblemowo zaliczyć każda osoba, która przebywa w Polsce od co najmniej pół roku i zna realia naszych dróg.

2. Ustawowe ograniczenie prowizji aplikacji

Postulujemy ograniczenie całkowitej prowizji aplikacji (wraz z e-kasą i innymi opłatami) do 13%. Nie chcemy odgórnych stawek za kilometr czy porę dnia. Wystarczy, że aplikacje przestaną rozdawać promocje kosztem kierowców. Dziś większość kursów kosztuje klientów zaledwie kilka złotych. Proponujemy, by promocje przyznawane były wyłącznie zweryfikowanym klientom, a ich wysokość zależała od stażu klienta w aplikacji.

3. Organ odwoławczy dla kierowców i klientów

Potrzebujemy instytucji, do której kierowcy i klienci będą mogli kierować skargi i wnioski – tak, by zapobiec bezpodstawnemu blokowaniu kont czy niesłusznym opłatom, gdy kurs się nie odbył.

4. Zmiany techniczne w aplikacjach

Planujemy spotkanie z przedstawicielami aplikacji w celu omówienia m.in.:

  • wskaźnika rezygnacji,
  • możliwości dobrowolnego podniesienia ceny przejazdu przez klienta (np. w przypadku długiego „dolotu”).

Dzięki temu klienci nie będą musieli czekać godzinami, bo nikomu nie opłaca się jechać po daleki odbiór.

Odznaka rzetelnego partnera

Planujemy wprowadzenie systemu wyróżnień dla partnerów – odznaka rzetelnego partnera będzie zarezerwowana dla tych, którzy naprawdę dbają o kierowców. Nie przewidujemy jej dla wielkich partnerów, którzy dogadują się z aplikacjami i tworzą „związek pracodawców” tylko po to, by torpedować nasze działania.

Stowarzyszenie Kierowców Aplikacji

Jesteśmy silni

Nie zgodzimy się na niewolniczą pracę. Zasługujemy na więcej – niezależnie od tego, jak głośno krzyczą przedstawiciele tradycyjnych korporacji czy internetowi trolle. Czy korporacje taksówkowe broniły tych, których same wyparły z rynku? Nie. Czy wspierają lokalne piekarnie, czy może wolą wieczorne zakupy w Lidlu?

Nie pozwolimy, by to oni dyktowali, jak mamy pracować. Zapraszamy ich do wspólnego działania – ale jeśli wolą trwać w zaściankowych przekonaniach, trudno.

A zatem, drodzy kierowcy i wszyscy nasi przyjaciele – idziemy razem po sprawiedliwość. Nie bądźcie bierni, dołączcie do nas!

Autor: Tomasz Wójcik

Udostępnij ten wpis