Taksówkarze aplikacyjni nie odpuszcają w walce o lepsze warunki pracy
W ostatnich tygodniach społeczność taksówkarzy aplikacji Uber, Bolt i FreeNow w Polsce wykonała znaczący krok w walce o uczciwe warunki pracy. Organizatorzy strajku oraz zaangażowani kierowcy pokazali, że potrafią się zjednoczyć i wywierać realną presję na platformy przewozowe. Poniżej przedstawiamy raport z dotychczasowych działań oraz planów na najbliższą przyszłość.
Co już zostało zrobione:
1. Strajki w całej Polsce
Zorganizowano dwa ogólnopolskie protesty z udziałem ponad 1000 kierowców z różnych miast. Liczba uczestników rośnie, a siła społeczności nabiera rozpędu. Kierowcy coraz odważniej domagają się godnych warunków pracy i wynagrodzeń.
2. Problem został nagłośniony
Trudna sytuacja ekonomiczna kierowców współpracujących z platformami Uber, Bolt i FreeNow została zauważona przez media lokalne i ogólnopolskie. Sprawą nieuczciwych rozliczeń oraz zaniżanych przychodów kierowców zainteresowali się również czołowi politycy.
3. Spotkania i próby dialogu
Odbyło się spotkanie przedstawicieli miast, którzy próbowali nawiązać kontakt z Uberem. Niestety — bezskutecznie. Partner, który miał przekazać postulaty kierowców, odmówił ich przedstawienia. Uber nie podjął żadnego dialogu.
Bolt ignoruje całkowicie wszelkie wiadomości.
Jedyną firmą, która zareagowała, jest FreeNow — odpowiedź platformy została opublikowana online, a obecnie powstaje grupa robocza ds. współpracy.

4. Zbieranie danych i analiza rynku
Zebrano szeroki materiał dowodowy od kierowców i partnerów, dotyczący:
- fakturowania,
- unikania podatków,
- manipulacji taryfami.
Na podstawie zebranych informacji powstał kalkulator zarobków, a także projekt siatki taryfowej powiązanej z minimalnym wynagrodzeniem. Obecnie dokumenty te są konsultowane pod względem prawnym.
Czego teraz potrzeba:
- Aktywistów lokalnych – do koordynowania działań w miastach,
- Twórców internetowych – vlogerów, blogerów, autorów relacji i wideo,
- Prawników – do wsparcia konsultacyjnego i opracowania dokumentów,
- Redaktorów i copywriterów – by profesjonalizować przekaz i komunikację,
- Partnerów i firm – do informowania kierowców i współtworzenia Związku Partnerów,
- Kontaktów politycznych i samorządowych – w celu wspierania inicjatyw i nacisków systemowych.
Kluczowe przypomnienie:
Wiosenny wzrost liczby zleceń to jedynie efekt sezonowy. Agregatory nie planują podnosić stawek dla kierowców. Ich cel pozostaje niezmienny:
płacić mniej – zarabiać więcej.
Dlatego potrzebna jest dalsza organizacja i konsekwentna presja.
Najbliższe działania:
- 28.04.2025 – planowane są lokalne spotkania organizacyjne w miastach. Poszukiwani są przedstawiciele regionalni.
- 21.04.2025 – nie jest planowany żaden protest. Organizatorzy koncentrują się na skuteczniejszych i bardziej strategicznych formach nacisku.
Wiecej informacji na grupie Facebook Strajk TAXI UBER|BOLT|FREENOW Polska
Gdzie i do kogo trzeba się zgłosić by ogarniać konkretny rejon? Jesteśmy z Krakowa. Trzeba wziąć się do roboty! Zrzeszać kierowców, partnerów i działać! działać! działać! Zostawiam kontakt do siebie cafarclanboss(at)gmail(dot)com
Dołącz do grupy na Fb lub na telegramie i tam zaproponuj swoją pomoc.