Taksówkarze aplikacyjni nie odpuszcają w walce o lepsze warunki pracy

W ostatnich tygodniach społeczność taksówkarzy aplikacji Uber, Bolt i FreeNow w Polsce wykonała znaczący krok w walce o uczciwe warunki pracy. Organizatorzy strajku oraz zaangażowani kierowcy pokazali, że potrafią się zjednoczyć i wywierać realną presję na platformy przewozowe. Poniżej przedstawiamy raport z dotychczasowych działań oraz planów na najbliższą przyszłość.

Co już zostało zrobione:

1. Strajki w całej Polsce

Zorganizowano dwa ogólnopolskie protesty z udziałem ponad 1000 kierowców z różnych miast. Liczba uczestników rośnie, a siła społeczności nabiera rozpędu. Kierowcy coraz odważniej domagają się godnych warunków pracy i wynagrodzeń.

2. Problem został nagłośniony

Trudna sytuacja ekonomiczna kierowców współpracujących z platformami Uber, Bolt i FreeNow została zauważona przez media lokalne i ogólnopolskie. Sprawą nieuczciwych rozliczeń oraz zaniżanych przychodów kierowców zainteresowali się również czołowi politycy.

3. Spotkania i próby dialogu

Odbyło się spotkanie przedstawicieli miast, którzy próbowali nawiązać kontakt z Uberem. Niestety — bezskutecznie. Partner, który miał przekazać postulaty kierowców, odmówił ich przedstawienia. Uber nie podjął żadnego dialogu.
Bolt ignoruje całkowicie wszelkie wiadomości.
Jedyną firmą, która zareagowała, jest FreeNow — odpowiedź platformy została opublikowana online, a obecnie powstaje grupa robocza ds. współpracy.

Taksówkarze aplikacyjni nie odpuszcają

4. Zbieranie danych i analiza rynku

Zebrano szeroki materiał dowodowy od kierowców i partnerów, dotyczący:

  • fakturowania,
  • unikania podatków,
  • manipulacji taryfami.

Na podstawie zebranych informacji powstał kalkulator zarobków, a także projekt siatki taryfowej powiązanej z minimalnym wynagrodzeniem. Obecnie dokumenty te są konsultowane pod względem prawnym.

Czego teraz potrzeba:

  • Aktywistów lokalnych – do koordynowania działań w miastach,
  • Twórców internetowych – vlogerów, blogerów, autorów relacji i wideo,
  • Prawników – do wsparcia konsultacyjnego i opracowania dokumentów,
  • Redaktorów i copywriterów – by profesjonalizować przekaz i komunikację,
  • Partnerów i firm – do informowania kierowców i współtworzenia Związku Partnerów,
  • Kontaktów politycznych i samorządowych – w celu wspierania inicjatyw i nacisków systemowych.

Kluczowe przypomnienie:

Wiosenny wzrost liczby zleceń to jedynie efekt sezonowy. Agregatory nie planują podnosić stawek dla kierowców. Ich cel pozostaje niezmienny:
płacić mniej – zarabiać więcej.
Dlatego potrzebna jest dalsza organizacja i konsekwentna presja.

Najbliższe działania:

  • 28.04.2025 – planowane są lokalne spotkania organizacyjne w miastach. Poszukiwani są przedstawiciele regionalni.
  • 21.04.2025nie jest planowany żaden protest. Organizatorzy koncentrują się na skuteczniejszych i bardziej strategicznych formach nacisku.

Wiecej informacji na grupie Facebook Strajk TAXI UBER|BOLT|FREENOW Polska

Udostępnij ten wpis