Bezpieczeństwo w ruchu drogowym a działanie aplikacji platform Uber, Bolt, FreeNow

Korzystanie z aplikacji mobilnych to nieodłączny element pracy kierowcy świadczącego usługi przewozu osób. Każda z platform — Uber, Bolt czy FreeNow — udostępnia swoje własne oprogramowanie, a każda z tych aplikacji posiada unikalne cechy, zarówno zalety, jak i wady. W tym artykule skupię się na wpływie działania aplikacji poszczególnych platform na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Temat ten jest szczególnie ważny po minionym Sylwestrze i Nowym Roku, kiedy to ogromne zapotrzebowanie na przejazdy ujawniło wiele problemów, które jednak występują także na co dzień, zwłaszcza w godzinach szczytu.

Problem powiadomień i spadku koncentracji

Jednym z kluczowych problemów wpływających na bezpieczeństwo jest masowe wysyłanie powiadomień o dostępnych kursach, co powoduje znaczne zmniejszenie koncentracji podczas jazdy. W godzinach szczytu propozycje kursów potrafią pojawiać się na ekranie aplikacji co 5–10 sekund. W zdecydowanej większości przypadków są to propozycje nieopłacalne, traktowane przez kierowców jako „spam”. Niestety, brak reakcji ze strony kierowcy (odrzucenie lub zaakceptowanie kursu) prowadzi do automatycznego wylogowania z aplikacji. W efekcie, kierowcy zmuszeni są do przenoszenia wzroku na ekran, co generuje poważne zagrożenie zarówno dla nich samych, jak i dla innych uczestników ruchu drogowego.

Uber Drive — brak kontroli nad odległością dolotu

W aplikacji Uber Drive kierowcy nie mają możliwości ustawienia maksymalnej odległości do pasażera (tzw. dolotu), jaką są zainteresowani akceptować. W godzinach wzmożonego zapotrzebowania aplikacja może wysyłać propozycje kursów z dolotem przekraczającym nawet 30 kilometrów. Kursy z tak dużym dolotem są ekonomicznie nieopłacalne i przez większość kierowców ignorowane. Niestety, ignorowanie propozycji wiąże się z koniecznością ręcznego ich odrzucania, co wymusza regularne przenoszenie uwagi z drogi na ekran aplikacji.

działanie aplikacji platform Uber

Tego rodzaju praktyka nie tylko irytuje kierowców, ale również stawia ich w sytuacji, gdzie codziennie muszą wybierać między bezpieczeństwem na drodze a koniecznością manualnej obsługi aplikacji, by uniknąć wylogowania.

Bolt — nieefektywne ustawienia dolotu

Aplikacja Bolt umożliwia ustalenie promienia dolotu, w jakim kierowca chce akceptować kursy. Jednakże, w praktyce, to ustawienie nie wpływa na ilość powiadomień, jakie są wysyłane. Bolt wysyła propozycje kursów zarówno w obrębie określonego promienia, jak i daleko poza nim. Co więcej, brak reakcji na choćby jedną propozycję, niezależnie od jej zgodności z preferencjami kierowcy, powoduje natychmiastowe wylogowanie z aplikacji.

W efekcie, kierowcy Bolta muszą nieustannie zarządzać napływem informacji, co jest szczególnie problematyczne w godzinach szczytu. Podobnie jak w przypadku Ubera, regularne przekierowywanie uwagi na ekran telefonu stwarza ryzyko wypadków na drodze.

FreeNow — najlepsza organizacja pracy

Na tle Ubera i Bolta aplikacja FreeNow wydaje się pod tym wzgledem być najlepiej dostosowana do potrzeb kierowców. FreeNow umożliwia ustawienie maksymalnej odległości dolotu, jaką kierowca jest skłonny akceptować, i algorytm aplikacji respektuje ten wybór. Kierowcy otrzymują propozycje wyłącznie w określonych ramach, co znacząco zmniejsza liczbę zbędnych powiadomień i pozwala skupić się na bezpiecznej jeździe.

Skutki i podsumowanie

Masowe wysyłanie powiadomień o nieopłacalnych kursach ma negatywny wpływ na bezpieczeństwo na drodze. Zgodnie z artykułem 19 Ustawy Prawo o ruchu drogowym, kierowca jest zobowiązany do zachowania szczególnej ostrożności oraz unikania czynności, które mogłyby zakłócić bezpieczne prowadzenie pojazdu. Aplikacje, które wymuszają na kierowcy częste interakcje w trakcie jazdy, nie tylko naruszają te przepisy, ale także stwarzają potencjalne zagrożenie dla zdrowia i życia uczestników ruchu drogowego.

Można wręcz uznać, że takie praktyki są bliskie mobbingowi technologicznemu. Zmuszanie kierowców do ciągłej uwagi na aplikację zamiast na drogę to działanie sprzeczne z etyką i zdrowym rozsądkiem. Platformy przewozowe powinny priorytetowo wprowadzić zmiany w swoich systemach, ograniczając liczbę powiadomień oraz umożliwiając większą personalizację preferencji kierowcy.

Dbałość o bezpieczeństwo to nie tylko kwestia odpowiedzialności indywidualnej, ale również wspólnego zaangażowania ze strony platform technologicznych. Ostatecznie, bardziej przejrzyste i bezpieczne narzędzia nie tylko poprawiają komfort pracy kierowców, ale także zwiększają bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Udostępnij ten wpis
Bolt, FreeNow">